måndag 20 juli 2009

En Oväntad Semester...

... av Marian Keyes var senaste boken jag tog mig igenom. Tror den har några år på nacken och har länge legat i mitt nattduksbord och samlat damm. Men där gör den ingen direkt nytta och när solen kom fram och bjöd på dagar halvliggandes i baden-baden stolen fick jag ta ett djupt andetag och sticka in näsan bland mina dammiga böcker och leta fram något. Den bok jag höll i handen när jag insåg att jag dels, måste damma ur nattduksbordet och dels inte kunde hålla andan längre var just En Oväntad Semester, således blev det den som fick följa med ner till altanen.

Boken handlar om Rachel som lever sitt glamorösa liv i New York (gör inte alla Marian Keyes huvudfigurer det??). Givetvis är livet inte så glamoröst som hon själv tror. Hon hankar sig fram på ett ganska dåligt jobb efter att ha blivit uppsagd från ett något bättre jobb. Hon festar helst alltid, och har givetvis utvecklat ett drogmissbruk, eller beroende kanske man ska säga. Till slut tar hon en överdos hamnar på sjukhuset varpå hennes syster dyker upp och mer eller mindre tvngar henne med hem till Irland där hennes pappa köpt henne en tid på behnadlingshem. Ett behandlingehem Rachel går med på att besöka i hop om att träffa kändisar, få massag och aromaterapi. Sakta men säkert går det upp för henne att behnadlinghem inte är så glamorösa som hon från början föreställt sig.....

En lättläst, ganska segstartad bok i ärlig Marian Keyes anda. Intetsägande, men ändå till ett försök med allvar. Jag har inte mycket att säga om boken. Men kasnke nästa läsande kvinna har ;) ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar