söndag 17 maj 2009

Huset på Arlozorovgatan

Jag har en himla massa böcker hemma. I lådor på vinden, i bokhyllorna runt om i huset, i byrålådan, på köksbordet, under soffan. Ja, jag har nog böcker överallt. De flesta har jag läst, och kommer med stor sannolikhet inte att läsas om. Så vad gör de egentligen för nytta under soffan? Ingen alls. Med tiden så har då en idé, en tanke tagit form i min lilla men högst andvändbara hjärna. Att skicka böckerna vidare.


Det är inte numera en idé utan med stöttning från Mia, en underbar oumbärlig vän är nu första boken skickad. Det blev "Huset på Arlozorovgatan". En debutroman av den unge författaren Simon Kudrischoff. Den är finurligt fantastiskt. Humoristiskt härlig. Eftersom den är faktiskt ganska lättläst valde jag att börja med att skicka just den boken.


Jag vet inte om detta har gjorts förr, eller görs någon annanstans. Jag vet inte vart det hela kommer att leda och hur många som kommer orka skicka boken vidare. Det kan bara framtiden avgöra. Men med tanken växte också en idé fram om en blogg, eller webbplats där de som haft boken, (eller böckerna för jag hoppas det blir fler) kan skriva en rad, ta reda på vem som haft den innan kanske. Föra en disskusion vad som händer mellan raderna.

1 kommentar:

  1. En jätte bra idé tycker jag! Ibland är det svårt att veta vilken bok man ska köpa eller låna och att då få en bok skickad eller lämnad till sig är toppen. Man kan ju på detta sätt även upptäcka författare som man kanske aldrig hade läst annars. En TOPPENidé alltså! :)Jag är glad att jag kommit med i detta nätverk. Så bara skicka böckerna till mig :)

    SvaraRadera